Téma programu/kurzu: |
- Člověk a společnost
Cílem oblasti je vybavit žáka praktickými znalostmi a dovednostmi potřebnými pro
život v demokratické společnosti a umožnit mu tak aktivně se zapojit do řešení běžných
každodenních životních situací i problémů. Vzdělávání v této vzdělávací oblasti
směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty
života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech
(?)
- Člověk a příroda
Vzdělávací oblast, která se úzce váže k poznávání a zkoumání přírody, jež nás obklopuje.
Poskytuje žákům prostředky a metody porozumění dějům, jež se v přírodě odehrávají
a které ovlivňují náš život. V této vzdělávací oblasti dostávají žáci příležitost
poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na
sebe a ovlivňují se.(?)
- Člověk a zdraví
Cílem oblasti je seznámit žáky se základními poznatky o zdravém životním stylu a
vybavit je dovednostmi pro preventivní ochranu zdraví jednotlivce, skupiny i větších
společenství. Přináší podněty pro aktivní ovlivňování zdraví a zdravého prostředí.
(?)
|
Popis: |
Tento ekoprogram se snaží žákům přiblížit hlavní globální problémy lidstva. Nejprve se seznámí s tím, které statky a služby, jež nabízí naše planeta, jsou nezbytné pro život lidí. Poté je vysvětlen problém stále narůstající světové populace, který je příčinou dalších globálních problémů. Dále se již probírají metodou diskuse a simulačních her jednotlivé problémy, nejprve ty, které souvisí s ovzduším, tedy skleníkový efekt, ozónová díra a znečištění ovzduší. Poté program pokračuje problémy, které se týkají vody - znečištění sladkovodních i slanovodních ploch a nedostatek pitné vody. Třetím tématem je znehodnocení a znečištění půd, ve kterém si žáci osvojí pojmy lithosféra, dezertifikace, půdní eroze, kyselý déšť, odpady a nerostné zdroje. Posledním klíčovým globálním problémem je úbytek tropických pralesů a biologické rozmanitosti. Ekoprogram probíhá zejména metodou brainstormingu, ve které se žáci pokusí sami nalézt příčinu a řešení probíraných problémů. Metody a formy práce: brainstorming, výklad, skupinová práce s pracovním listem, samostatná práce s pracovním listem, prezentace výsledků skupinové práce, simulační hry, názorné pomůcky, diskuse.
|