Téma programu/kurzu: |
- Člověk a příroda
Vzdělávací oblast, která se úzce váže k poznávání a zkoumání přírody, jež nás obklopuje.
Poskytuje žákům prostředky a metody porozumění dějům, jež se v přírodě odehrávají
a které ovlivňují náš život. V této vzdělávací oblasti dostávají žáci příležitost
poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na
sebe a ovlivňují se.(?)
- Člověk a zdraví
Cílem oblasti je seznámit žáky se základními poznatky o zdravém životním stylu a
vybavit je dovednostmi pro preventivní ochranu zdraví jednotlivce, skupiny i větších
společenství. Přináší podněty pro aktivní ovlivňování zdraví a zdravého prostředí.
(?)
|
Popis: |
Tento ekoprogram je zaměřen na ohrožené charismatické živočišné druhy. V první části si žáci nejprve zopakují, co to jsou šelmy, v kterém geologickém období se na Zemi objevili, čím se vyznačují a rozdělí obrázky všech 17 českých šelem do jednotlivých čeledí. Herní formou se dále dozvědí, jaké je jejich přirozené prostředí, geografický výskyt na mapě České republiky a jak vypadají jejich stopy. Druhá část je zaměřena na naše tři největší a nejohroženější šelmy – medvěda, vlka a rysa, zejména na roční cykly způsobu života. Žáci uplatní v tomto programu matematické znalosti při výpočtu početního stavu šelem ve světě. V poslední části bude diskutována úloha šelem v přírodě, důvody postupného snižování počtů populací, představy o velkých šelmách v literatuře i ústní lidové slovesnosti, kontroverzní téma reintrodukce a návratu velkých šelem do naší země, způsoby ochrany a pravidla správného chování při kontaktu s šelmou. Součástí programu je také simulační hra o potravních řetězcích a potravní pyramidě, na jejímž vrcholu šelmy stojí. Metody a formy práce: brainstorming, výklad, skupinová práce s pracovním listem, samostatná práce s pracovním listem, prezentace výsledků skupinové práce, simulační hra, matematické dopočítání údajů do tabulky, názorné pomůcky, diskuse.
|