ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ > Hluk
Hluk z pozemní dopravy
Hlavní město Praha je z hlediska automobilové dopravy ve srovnání s jinými českými městy, dálnicemi a silnicemi v extravilánu výjimečné v nadprůměrně vysokých intenzitách a dopravních výkonech. Z provedených hlukových každoročních sčítání vyplývá, že v letech 2008 a 2009 došlo k pozastavení nárůstu intenzit, které byly od roku 1990 zaznamenávány. V roce 2010 došlo již pouze k mírnému zvýšení v průměru o 4,6 % ve srovnání s předcházejícím rokem.
Na nejrušnějších komunikacích v Praze dosahují ekvivalentní hladiny akustického tlaku A v denní době místy hodnot nad 75 dB. Jedná se o úseky Jižní spojka s Barrandovským mostem, ulice Legerova, Sokolská, Argentinská aj.
Hlukové mapování
Pro podrobný popis hlukové zátěže v městském prostředí se využívají hlukové mapy. Hlavní město Praha zpracovává své hlukové mapy již od roku 1976. Z hlediska stavu v roce 2010 jsou hlavními výstupy Akustická studie Dopracování vyhodnocení vlivu na udržitelný rozvoj území konceptu UP hl. m. Prahy, zpracovaná v roce 2011 z údajů za rok 2009 (viz mapy níže) a Výpočtová hluková mapa automobilové dopravy v Praze pro denní a noční dobu vycházející ze statistických údajů z dopravy za rok 2010 zpracovaná v roce 2012 a hlukové mapy připravené v rámci projektu ENVIS4 (výpočty pro územní detail ve 24 MČ s každoroční aktualizací). V gesci Ministerstva zdravotnictví ČR byla pro území hl.m. Prahy zpracována Strategická hluková mapa aglomerace Praha 2007, která by měla být aktualizována v 5letém cyklu.
Pozn.: Pravidelná měření a hodnocení hluku ve vybraných lokalitách Prahy jsou prováděna také Státním zdravotním ústavem v rámci celostátního programu „Monitorování životního prostředí ve vztahu ke zdraví obyvatelstva“. V roce 2010 byla vypracována akustická studie pro lokalitu Praha 3 – Pod Lipami.
Obr. Mapa hlukové situace – den, 2009
![Obr. Mapa hlukové situace – den, 2009Ldn [dB], 2009](zdroj.aspx?typ=5&id=83319&sh=543843335)
Zdroj: Ekola group
Obr. Celková akustická situace z dopravy - počet obyvatel ovlivněných hlukem v jednotlivých pásmech - deskriptor Ldn [dB], 2009
![Obr. Celková akustická situace z dopravy - počet obyvatel ovlivněných hlukem v jednotlivých pásmech - deskriptor Ldn [dB], 2009](zdroj.aspx?typ=5&id=83317&sh=-317104469)
Zdroj: MHMP
Obr. Celková akustická situace z dopravy - procentní podíl ploch ovlivněných hlukem v jednotlivých pásmech -deskriptor Ldn [dB], 2009
![Obr. Celková akustická situace z dopravy - procentní podíl ploch ovlivněných hlukem v jednotlivých pásmech - deskriptor Ldn [dB], 2009](zdroj.aspx?typ=5&id=83318&sh=-2101161149)
Zdroj: MHMP
Protihluková opatření
Na realizaci protihlukových opatřeni se stejně jako v předchozích letech podílely jednotlivé odbory Magistrátu hl. m. Prahy i organizace, které svou činností hlukovou situaci v hlavním městě ovlivňují – Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. (dále DPP), a Technická správa komunikací hl. m. Prahy (dále TSK). Protihluková opatření byla prováděna jednak v rámci doporučení„Akčního plánu snižování hluku pro aglomeraci Praha 2008“, který byl v září 2009 projednán Radou HMP a který podlehá pětileté aktualizaci, a jednak v rámci plnění opatření dle harmonogramů odstraňování staré hlukové zátěže vypracovaných TSK a DPP. Obecně šlo o budování protihlukových clon, výměny stávajících oken za okna s lepšími parametry útlumu hluku z venkovního prostředí, rekonstrukce a výměny dlážděných povrchů za asfaltové a rekonstrukce tramvajové trati – v gesci dopravního podniku.
Příklady opatření realizovaných v roce 2010:
- dokončení PHC na mostě přes Záběhlickou ulici (PHC 203) a příprava navazující PHC212,
- další etapa výměny oken za okna s lepšími parametry hluku v oblasti Spořilova,
- realizace 44 významných stavebních akcí, které zahrnovaly rekonstrukce vozovek, výměny povrchů a opravy vozovek (např.Budějovická, Terronská, Moskevská, Povltavská, 5.května, Michelská, Kbelská a další),
- rekonstrukce TT i povrchu vozovky v Myslíkově ulici,
- rekonstrukce TT Plzeňská, Makovského, Národní, Poděbradská.
Tab. Protihlukové clony (PHC) navrhované akčním plánem (clony označené „ * “ jsou již realizované nebo připravené k realizaci)
Ulice |
Číslo PHC |
Výška |
Délka |
Katastrální území |
Průmyslová |
201* |
3 |
532 |
Hloubětín |
Jižní spojka |
202* |
4 |
427 |
Strašnice, Záběhlice |
Jižní spojka |
203* |
4 |
165 |
Záběhlice |
K Barrandovu |
204 |
5 |
854 |
Barrandov |
Barrandovský most |
205 |
2 |
413 |
Braník, Hlubočepy |
Nájezd na Barr. most |
206 |
3 |
140 |
Braník, Hlubočepy |
Černokostelecká |
207 |
4 |
278 |
Strašnice |
Kolbenova |
208 |
3 |
763 |
Hloubětín |
Spořilovská |
209 |
4 |
976 |
Záběhlice, Chodov |
V Holešovičkách |
210 |
4 |
870 |
Libeň |
5. května |
211 |
8 |
1 286 |
Michle |
Jižní spojka |
212* |
6 |
400 |
Záběhlice |
K Barrandovu |
213 |
4 |
320 |
Slivenec |
Zdroj: MHMP